Slik får du oversikt over verktøyet som racingproffen


Racingføreren Johnny Nilsson vil ha like god oversikt over verktøyet sitt som han har over bilene sine. Det nyoppussede verkstedet ser ut som selve definisjonen av orden med verktøyoppbevaring fra AmPro.

Johnny mekker på bilen i verkstedet sitt

Johnny Nilsson sverger til Ampro når han jobber i verkstedet.

Johnny Nilssons verksted ligger i et industrilokale som han selv eier. Når vi kommer inn dørene er alt nytt og fresht. Det føles mer som et showroom enn et verksted. Malerarbeidet er akkurat avsluttet i den nybygde delen av verkstedet hvor racingbilene skal tas hånd om.

To ombygde Corvetter, en svart og en gul, står på hydrauliske i verkstedet. Han har også en tredje, men den bygges opp på nytt etter en brann på banen. Dessuten har Johnny bestilt en Callaway Corvette Z06 GT3 som ble produsert i Tyskland og ble levert våren 2018.

– Den nye bilen blir spesialbygd for racing. De andre er eldre Corvetter som er bygd om, forklarer Johnny.

Hans første Corvette Z06 kjøpte han for åtte-ni år siden og bygde den om selv med hjelp av venner. For å tilpasse bilene til racing bygger man de grundig om. Motoren byttes ut, rammen sveises om og blir 20 centimeter bredere og 10 centimeter lenger. Hele fronten byttes ut til en håndlaget flip-front i kullfilter som veier en sjettedel av orginalen. Andre endringer blir også gjort for å gjøre bilen så lett som mulig.


1 200 hk i kamp mot klokken


Med sine biler har Johnny siden 2012 konkurrert i Time Attack, en racingform med fire ulike klasser hvor man kjører en og en i kamp mot klokken og hverandre. Det gjelder å gjennomføre den raskeste runden. Johnny konkurrerer i klassen Unlimited, hvor man kjører de råeste bilene med opptil 1 200 hestekrefter.


– Det er veldig dyktige sjåfører med, så konkurransen er hard. Jeg vil si at i denne sporten er det til 80 % føreren som avgjør, forklarer han.


Johnny kjører ca. 15 Time Attack-løp hvert år, på baner som Anderstorp og Mantorp. For ham er racingen en fritidsaktivitet ved siden av å drive sitt eget byggefirma som han har drevet i 33 år. På en av veggene i verkstedet er det en hylle med mange pokaler og priser som han har vunnet .


– Jeg har holdt på med motorsport siden min far bygde gokart-bane hjemme i hagen vår da jeg var barn. Spenningen liker selvsagt i farten. Det er virkelig et kick! Men det beste er kanskje fellesskapet og samholdet i gjengen som er med meg. Jeg leier som regel et hyggelig sted i nærheten av banen hvor vi bor og omgås alle sammen i dagene rundt et løp.

Corvetter i verkstedet

Med Ampro verktøyvogner er verktøyet alltid lett tilgjengelig.


Mellom konkurransene tilbringer Johnny og hans mekanikerteam mye tid i verkstedet i Spånga. Mest jobb er det med sette i stand bilene igjen etter hvert løp. Det jobbes etter en lang checkliste og de ser på blant annet bremser, ser på blant annet bremsene, kompresjon, brannsystem og ved hjelp av data sjekkes det at alt er som det skal. Man bytter oljer og bytter dekk ettersom gummien slites raskt.


AmPro rett gjennom


Det nye verkstedet er innredet med verktøyskap fra AmPro. Selv de aller fleste håndverktøyene er av samme merke.


– Vi fikk opp øynene for AmPro gjennom AK Racing som leier lokaler av oss her i huset. De er Sveriges beste Corvette-mekanikere og har brukt AmPro i alle år. Vi vet at det er gode produkter som holder lenge, sier han.

Vi fikk opp øynen for AmPro gjennom AK Racing, de er Sveriges beste Corvette-mekanikere og har brukt AmPro i alle år.


Verktøy fra Ampro

Orden og oversikt gjør det morsommere å mekke.


Johnny har tenkt nøye gjennom hvorda man skal få best mulig orden i verkstedet. Langs veggene står røde verktøyskap pent oppstilt og hver skuff er merket med hvilke verktøy den inneholder. Ved den ene veggen er det en lang arbeidsbenk med skap under. I hver ende står det to skap med samme inndeling til verktøyet. Skapene har hjul og kan trilles ut på gulvet slik at man har de lett tilgjengelig når man mekker.

AmPro-skapet gjør det lett å holde orden. Ved å ha to sett trenger vi ikke låne av hverandre hele tiden og det sparer vi tid på. Det minsker også sjansen for at verktøy blir borte. Skapene er enkle å flytte på. Hjulene ruller og låser godt. Det er også smart med to store skuffer nederst. Fylles de med tyngre ting blir skapene mer stabile. Enda en fordel er at skuffene har låsing slik at de ikke sklir opp og velter skapet med tyngden sin.




Reduser bruken av tid på å lete etter verktøy

Johnny Nilsson

Johnny Nilssons fem beste tips for orden og oversikt i verkstedet

  • Ha flere sett med verktøy for å redusere behovet for å lete og låne
  • Det verktøyet som må deles bør plasseres slik at det er lett tilgjengelig for alle
  • Verktøyskap med merkede skuffer gjør det lett å finne det du trenger
  • Skap med hjul gjør verktøyet lett tilgjengelig i området man jobber.
  • Pass på at du har plass til det verktøyet du enda ikke har anskaffet deg

-Lager man system på verktøyet og merker hvor alt skal ligge er det enkelt å finne det man trenger. Siden vi vet at vi kommer til å kjøpe mer verktøy har vi flere tomme skuffer klare til å fylles. På den måten slipper vi dårlige nødløsninger på oppbevaring også.

Mekanikerne skal alltid tørke over verktøyet med ei fille før de legger de tilbake på plass.Da holder man det både rent i skuffene og vektøyet oppbevares på plassen sin. En fordel med Ampro-skuffene er at de har lås. Da unngår man at folk tyvlåner verktøy. Johnny mener det er hovedårsaken til at ting blir borte. Skulle verktøy likevel bli borte eller slites ut- for eksempel får skrutrekker og unbrakonøklene en del juling – så er det enkelt å komplettere settene.

Om det stemmer at grunnlaget for en racingseier legges i verkstedet er Johnny og teamet hans nedre forberedt nå enn noen gang til å møte konkurrentene. Nå som dessuten den nye Corvetten er på plass blir de 20 % som bilen bidrar med optimalisert – resten er som sagt opp til føreren!




Tekst: Björn Raunio
Foto: Fredrik Sederholm



 
Produkter
Stores